×

تماس با ما

سرمهندس برگزار می کند

انسان های موفق تقریبا همیشه یک برنامه طراحی میکنند، موفقیت آنها در گرو برنامه ریزی است و همیشه می دانند چه جایی میروند و چه کاری قرار است انجام دهند . برنامه ریزی ، پایه و اساس موفقیت است.
طرح ریزی یک برنامه ی دقیق و نگرش باز شما نسبت به یادگیری و سعی و کوشش برای پیروی از برنامه ریزی ای که برای شما مناسب است، باعث میشود که به موفقیت برسید.

روش های صحیح برنامه ریزی

برنامه ریزی چیست؟
برنامه ریزی به عنوان فکر کردن قبل از عمل کردن تعریف شده است. یک عادت که باید درون خود پرورش دهید ، به این منظور که احتمال وقوع نتایج پیش بینی نشده را کاهش دهید. 
باید این نکته ی مهم را به یاد داشته باشید که برای یادگیری و به خاطر سپردن ، تنها دیدن و مطالعه ی روزنامه وار کافی نیست و برای اینکه مطالعه منجر به یادگیری شود ، باید مبتنی بر یکسری اصول باشد که یکی از این اصول برنامه ریزی است. بنابر این برنامه ریزی مهم ترین اصل برای رسیدن به موفقیت است.
برنامه ریزی در واقع استفاده ی مفید و بهینه از زمان است . برنامه ریزی همه جانبه ، راهی مطمئن برای داشتن یک مطالعه ی مفید و یادگیری در طول مدت زمانی معین است.

انواع برنامه ریزی
 1: برنامه ریزی درونی  2: برنامه ریزی بیرونی 
برنامه ریزی درونی توسط نیم کره ی راست مغز انجام میشود که مرتبط با نیروی حس است این نیمکره به شما توانایی ترکیب و معنا سازی را میدهد. برنامه ریزی بیرونی توسط نیم کره ی چپ مغز انجام میشود که مرتبط با  نیروی منطق است این نیم کره به شما توانایی محاسبه و تحلیل را میدهد.
همانطور که جنبه های دیگر زندگی شما  مانند شغل و غیره برای موفقیت به برنامه ریزی احتیاح دارد ، تحصیل نیز از این قضیه مستثنا نیست. موفقیت در تحصیل بدون داشتن برنامه ریزی درسی منسجم ممکن نیست.
اهداف برنامه ریزی درسی چیست؟
برنامه ریزی درسی برای جلوگیری از اتلاف و هدر رفتن زمان مطالعه راهی بسیار مناسب است.  
هدف از برنامه ریزی درسی این است که به شناخت خوبی از خود و برنامه های خود برسید و آن ها را دسته بندی کنید. نوشتن برنامه درسی انگیزه و تلاش شما را بیشتر میکند و میل به درس خواندن و موفقیت را در وجودتان تقویت میکند. اینکه چگونه مطالبی که میخوانیم به حافظه بلند مدت بسپاریم از اهداف اصلی برنامه ریزی درسی است.

 ویژگی های برنامه ریزی درسی چیست؟
قبل از هرچیز باید توجه داشته باشیم که یک برنامه ریزی باید شامل چه نکاتی باشد. به هر برنامه ای نمیشود اطمینان کرد. یک برنامه ریزی صحیح باید بر اساس یکسری اصول و منطق باشد؛ 
مبنای علمی داشته باشد ؛
یک ویژگی مهم برنامه ریزی درسی این است که  من درآوردی نباشد و جوابگوی هر گونه سوال احتمالی باشد . بنابراین به هر برنامه و هر شخصی که برنامه ای برای شما مینوسید نباید اطمینان کنید. 
انعطاف پذیر باشد
یعنی اگر در طول برنامه با مشکلی مواجه شدید برنامه ریزی شما بتواند این مشکل را مرتفع سازد و دچار اختلال در مدت زمان مطالعه و یادگیری شما نشود. ممکن است یک روز فرصت زیادی برای مطالعه نداشته باشد و یا اینکه به تند خوانی احتیاج داشته باشد. برنامه ی صحیح به شما اجازه میدهد که متناسب با شرایط فعلی خود، مطالعه ی سودمندی داشته باشید.
قابلیت اجرایی داشته باشد
برنامه ریزی نباید خیلی سخت و یا خیلی آسان باشد. اولا اینکه در ابتدا باید به دو مورد “شناخت خود ” و ” شناخت منبع مورد مطالعه ” توجه داشته باشید. در این صورت شما میتوانید بر اساس شناخت کافی ، یک برنامه ی منسجم و مفید را طراحی کنید ، برنامه ای که قابلیت اجرایی داشته باشد.
تمام اهداف و نیاز های شما در آن لحاظ شده باشد
برنامه ریزی درسی صحیح، برنامه ای است که مناسب با تمام نیازهای شما تنظیم شده باشد . طوری که به تمام درس هایتان رسیدگی شود.
شما را به اهدافتان برساند
برنامه ریزی صحیح به شما این اطمینان را میدهد که حتما به هدفتان میرسید و راه درست را به شما نشان میدهد
چگونه یک برنامه ریزی صحیح درسی داشته باشیم؟
در ابتدا سعی کنید یک شناخت کافی از منابعی که باید مطالعه کنید و آزمونی که قرار است در آن شرکت کنید ،نحوه ی برگزاری آزمون ،تعداد سوالات و ضریب هر درس داشته باشید.
برای نوشتن یک برنامه صحیح درسی علاوه بر توجه به ویژگی هایی که قبلا گفته شد باید به نکاتی توجه کنید ، 
از جمله اینکه: 
سبک مطالعه ی خود را بشناسید
تند خوان هستید یا کند خوان ؟ این مسئله ی مهمی است برای تعیین زمان مطالعه و تنظیم وقت.
زمان مطالعه
زمان مطالعه برای شما بسیار مهم و حیاتی است. باید طوری برنامه ریزی کنید که در یک زمان معین بتوانید به تمام درسهای خود برسید.
علاوه بر این زمانی را برای مرور یادداشت هایی که از مهم ترین مطالب خود برداشته اید ، تعیین کنید.
اولویت بندی کنید
سعی کنید درسی را در ابتدای برنامه ریزی خود قرار دهید که برای شما اولویت بالایی دارد . یعنی درسی که ضریب بالاتری دارد، درسی که امتحان آن نزدیک است و درسی که برای شما سخت تر است . توجه داشته باشید که هیچ گاه اولویت خود را بر حسب علاقه انتخاب نکنید.
دروس را به صورت موازی در برنامه ریزی خود قرار دهید
اگر بخواهید یک درس را به طور مداوم مطالعه کنید ذهن شما خسته میشود و نتیجه مطلوبی از مطالعه نمیگیرید و حتی ممکن است از آن درس دل زده شوید.
دروس متناسب با هم را در برنامه قرار دهید
سعی کنید درسهایی که در یک هفته میخوانید با هم تناسب داشته باشند در شغیر این صورت سبب پراگندگی ذهن شما میشود. به عنوان مثال: شیمی و ریاضی و فیزیک را در کنار هم بخوانید.
زمانی برای استراحت
حتما زمانی را برای استراحت در برنامه ریزی خود داشته باشید . استراحت مغز سبب یادگیری بیشتر شما میشود.
به یاد داشته باشید که برنامه ریزی زمانی میتوتند منجر به موفقیت شما شود که به فعالیتی دوست داشتنی نزد شما تبدیل شود.

حال و آینده

دوره های با تخفیف:

دیدگاه کاربران(0)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*